Coherentie = balans.

Hartcoherentie betekent dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd.  Als we inademen versnelt onze hartslag en als we uitademen vertraagt die.  Als we de twee op een regelmatig tempo afwisselen, spreken we over hartcoherentie.

Hartcoherentie_Gent_Mathieu_Devies_hartcoherentietraining_be

HeartMath:  A  positive  psychology  paradigm  for promoting sychophysiological and global coherence (Edwards, S.D. (2015). HeartMath: A positive psychology  paradigm for  promoting psychophysiological  and global coherence, Journal of Psychology in Africa, 25(6). Stephen D Edwards Psychology Department,  University of  Zululand, Private  Bag X1001,  KwaDlangezwa 3886, South Africa.

Wat is hartcoherentie?

Je hartslag versnelt bij het inademen en bij het uitademen gaat de ademhaling vertragen.  Deze fysieke eigenschap ligt aan de basis van de hartcoherentietraining.  

Als je rustig gaat ademhalen waarbij je langer gaat uitademen dan inademen, vertoont de variatie in hartslag een gelijkend patroon.  Er ontstaat een regelmatig en synchroon patroon in de hartslagvariatie (HRV).  Dat wordt hartcoherentie genoemd. 

Hartcoherentie betekent dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd.  

In een hartcoherentietraining gaan we ritmisch ademen. Verschillende systemen in het lichaam gaan met elkaar resoneren wanneer we ritmisch gaan ademen: het ritme van de ademhaling, de variatie van de hartslag (HRV) én schommelingen in de de bloeddruk. De coherentie en samenwerking tussen deze verschillende systemen is heilzaam voor lichaam en geest.  Het lichaam komt in balans.  

Na één minuut trainen valt er een diepe ontspanning over je heen.  Het parasympatisch zenuwstelsel wordt gestimuleerd waardoor de tonus van de nervus vagus verhoogd wordt.  Dit proces wordt eveneens hormonaal ondersteund: bij elke uitademing wordt de neurotransmitter acetylcholine (ACH) geproduceerd, een soort natuurlijke ‘tranquillizer’.  

Hartcoherentie is meetbaar en eenvoudig toepasbaar

Een hartcoherentietraining maakt gebruik van biofeedback. Via een oorsensor wordt het verschil in intervallen tussen twee hartslagen gemeten (hartritme variabiliteit of kortweg HRV). Je hart slaat immers niet als een metronoom. Er zit telkens een kleine variatie tussen de hartslagen.

Ons lichaam past zich voortdurend aan aan veranderende omstandigheden. De mate van hartritme variatie vertelt ons iets over onze veerkracht.

Negatieve gevoelens (frustratie, angst, boosheid) leiden tot een incoherent patroon, met grillige pieken. Positieve gevoelens (waardering, liefde, plezier) leiden tot een coherent hartritme. Dit uit zich in een rustig golvend patroon. Dit kan je duidelijk zien wanneer je werkt met een biofeedback oplossing.

Hartcoherentie bij stress en onrust versus bij kalmte en positieve emoties - Oosterzele - Gent - hartcoherentietraining.be - Mathieu Devies

De veranderingen in hartslag (HRV) worden vanuit het autonome zenuwstelsel aangestuurd.  Het autonome zenuwstelsel is het deel van het zenuwstelsel dat volledig automatisch en zonder bewuste sturing een aantal lichaamsprocessen regelt: de ademhaling, bloeddruk, spijsvertering, hartslag,… Het autonome zenuwstelsel is opgedeeld in twee takken met een tegengestelde werking: het sympatische en het parasympatische zenuwstelsel.  

Sympathisch wil zeggen dat je lichaam tot actie wil overgaan, parasympatisch wil zeggen dat het in rust is. Bij de meeste mensen zijn die twee systemen niet altijd goed op elkaar afgestemd, wat niet goed is voor je lichaam. Vergelijk het met het gaspedaal en de rem van je auto.

De sympaticus en parasympaticus zijn altijd tegelijkertijd actief, maar de ene in hogere mate dan de andere.  Omdat de sympaticus en parasympaticus zowel voor een versnelling als een vertraging van het hartritme zorgen, zegt de mate waarin de hartslag varieert (HRV) iets over de balans tussen beide zenuwstelsels.  De biofeedback software analyseert de hartritmevariabiliteit en geeft aan of de sympathische en parasympatische activiteit van ons autonome zenuwstelsel in balans zijn. 

Een hartcoherentietraining is gericht op het herstellen van de balans in je lichaam, tussen spanning en ontspanning, actie en rust.

Wat_is_hartcoherentie_Gent_Mathieu_Devies_hartcoherentietraining

Het zelfgenezend vermogen van ons hart aanspreken

Ons hart blijkt een veel grotere rol te spelen in onze emoties, ons denken en functioneren dan tot op heden voor mogelijk werd gehouden. Met een eenvoudige ademhalingstechniek brengen we het hart in een zodanige staat dat het lichaam in balans wordt gebracht.

Hartcoherentie betekent dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd. Als we inademen versnelt onze hartslag en als we uitademen vertraagt die. Als we het in- en uitademen op een regelmatig tempo afwisselen slaat het hart op een coherente manier.

Onze hartslag wordt bepaald door externe omstandigheden, gedachten, emoties én onze ademhaling. Bepaalde zorgen en stress doen onze hartslag versnellen en maken dat er geen evenwicht is tussen spanning en ontspanning. De coherentie is dan zoek. Anderzijds kunnen leuke, aangename herinneringen de hartcoherentie bevorderen.

Via een focus op de ademhaling kunnen we niet alleen ons hartritme maar ook onszelf opnieuw in evenwicht brengen.

Door middel van hartcoherentie als zelfhulpmethode kom je tot een optimale samenwerking tussen hart, autonome zenuwstelsel en emotionele brein. Je voelt al snel dat de stress en overprikkeling afneemt en dat je terug helder kan denken.

Door deze ademhalingstechniek toe te passen bouw je veerkracht op, verlaag je je stressniveau en kom je emotioneel tot evenwicht. De verbinding met jezelf wordt hersteld.

 

“ER ZIJN VEEL TECHNIEKEN OM TE ONTSPANNEN, MAAR WEINIGE ZIJN ZO GOED HANTEERBAAR EN MEETBAAR ALS HARTCOHERENTIETRAINING.”

Dr. Vera Eenkhoorn, Endocrinoloog, Revida-arts

Wat zijn de positieve effecten van hartcoherentie?

Voor jou persoonlijk

  • Verbetering van concentratie en focus
  • Meer veerkracht (verhoogde amplitude hartritmevariabiliteit)
  • Bevordering van rustgevoel en welbehagen
  • Meer creativiteit en probleemoplossend vermogen
  • Verandering van gedrag en denken in positieve zin
  • Meer grip op angsten
  • Verminderen van hoge bloeddruk gerelateerd aan stress.
  • Verbeterd hormonaal evenwicht
  • Verbeterd geheugen
  • Verhoogde immuniteit
  • Ondersteunend effect bij regulering van bloedsuiker waarden
  • Verbeterde prestaties
  • Regulering van lichaamsgewicht

Voor jou als organisatie

  • Lange termijn investering in lager ziekteverzuim door verbeterde veerkracht en vitaliteit van jouw werknemers
  • Verbeterde communicatie vanuit ‘flow’ in plaats vanuit ‘actie-reactie’
  • De werkgever biedt een tool aan waardoor de werknemer zich gesteund voelt
  • Veerkracht in plaats van ziekteverzuim omwille van stress
  • Teams in de flow

Meer weten? Blog

ONLINE TRAINING MOGELIJK

Betere resultaten met hartcoherentie

Vragen? Bedenkingen?

Voel je vrij mij te contacteren.